Suomen Krokettiliitto

Kroketti

Kroketti on peli, jossa nuijan muotoisilla mailoilla lyödään palloa porttien läpi. Krokettia pelataan ulkona yleensä nurmikolla. Alun perin krokettivälineet olivat kokonaan puusta. Nykyään valmistuksessa käytetään materiaalin lujuuden vuoksi joskus myös muovia. Kroketti on useamman pelaajan peli. Pelaajat kilpailevat keskenään siitä, kuka suorittaa radan alusta loppuun ensimmäisenä. Pelaajat lyövät palloa vuorotellen, ellei joku pelaaja ole oikeutettu ylimääräisiin lyönteihin.

Parhaimmillaan kroketti on seurapeli, joka haastaa kaikentasoiset pelaajat tarkkuutta vaativiin lyönteihin ja taktikointiin.

Suomalainen kroketti

• Pelikenttä ja rata ovat vapaamuotoiset. Pelien osallistujamäärää ei ole säännöissä rajattu, mutta virallissa turnauksissa pelaajamäärä on 4-6 pelaajaa/peli.

• Pelin tavoitteena on lyödä pallo kentällä olevien porttien läpi oikeassa järjestyksessä ja tämän jälkeen osua pallolla maalitolppaan. Voittaja on pelaaja, jonka pallo läpäisee kaikki portit hyväksytysti ja oikeassa järjestyksessä ja tämän jälkeen osuu maalitolppaan ensimmäisenä.

• Pelijärjestys määräytyy taitolyönnillä. Pelaajat lyövät sovitulta etäisyydeltä kohti lähtötolppaa. Lähimmäksi päässyt pelaaja saa valita lähtöpaikkansa ensin. Aloituslyönti suoritetaan lähtötolpalta.

• Portti on läpäistävä oikeasta suunnasta. Kun lyöjän pallo menee portista saa pelaaja lisälyönnin.

• Jos lyöjän pallo osuu toiseen palloon, voi pelaaja krokata palloa tai pelata yhden lisälyönnin. Tämä krokkaussääntö astuu voimaan vasta kun pelaaja on läpäissyt ensimmäisen portin.

Kroketin historia

Arvellaan, että kroketti on samaa alkuperää golfin ja biljardin kanssa. Mailojen, pallojen ja porttien kanssa ovat pelailleet jo muinaiset roomalaiset, 1300-luvun ranskalaiset paimenet ja 1700-luvun englantilaiset aateliset. Pelin varsinainen synty sijoittuu 1850-luvulle, jolloin englantilainen urheiluväli- ja leluvalmistaja John Jaques ryhtyi valmistamaan krokettivälineitä. 1870-luvulle mennessä kroketti tunnettiin Englannin siirtomaissa ympäri maailmaa. 1868 perustettu krokettiseura The Wimbledon All England Croquet Club vakiinnutti ensimmäisenä kroketin kilpailusäännöt. Kroketti oli olympialajina vuosina 1900 Pariisissa ja 1904 St. Louisissa. Toisen maailmansodan jälkeen kroketti hiipui takapihojen lastenpeliksi, kunnes 1980-luvun alussa sen suosio elpyi jälleen. Maailman Krokettiliitto (World Croquet Federation) perustettiin vuonna 1986 ja vuodesta 1989 lähtien kroketissa on voinut tavoitella maailmanmestaruutta. Nykyään Maailman Krokettiliiton piirissä on 27 krokettivaltiota.

Kroketin historia Suomessa

Kroketti tuli Suomeen 1800-luvun loppupuolella. Se oli herrasväen parissa suosittu koko perheen harrastus. Monien huviloiden pihalta löytyi krokettikenttä. Suomessa krokettia ei kuitenkaan koskaan tiettävästi pelattu kilpailumielessä, mutta kroketin tuiskeessa tehtiin politiikkaa ja bisnestä. Kun sotien jälkeen luokkaerot pienenivät yhteiskunnassa, kroketti yleistyi jokamiehenpeliksi ja vähitellen menetti hohtonsa. Kroketti säilyi lasten mökkipelinä, kunnes 1990-luvulla se alkoi yleistyä nuorten aikuisten seurapelinä. Vuonna 2000 perustettiin ensimmäinen tunnettu krokettiseura Messukylän Pihakrokettiklubi. Ajatus Suomen Krokettiliitosta sai alkunsa kesän 2003 leikkimielisissä krokettikilpailuissa Kurikassa. MPKK Croquet Challenge 2004 keräsi pelaajia jo ympäri Suomea. Suomen Krokettiliitto aloitti järjestäytyneen kilpailutoiminnan vuonna 2005.

Takaisin etusivulle

Yhteystiedot: